8 Recorduri anterioare din balon

record-balon-2006

RECORD MONDIAL DE LANSARE CU PARAPANTA DIN BALON – 10761 m

RECORD NATIONAL DE INALTIME – Balon Clasa AX9 – 11063 m

Sanpetru Brasov – 25 martie 2006

Aricol aparut in revista Top Gun, semnat Mihai Andrei

La zborul de record efectuat in 14 decembrie 2005, de la Aeroclubul Sanpetru, cu balonul YR-9002, clasa AX-9 de 4000 mc, aeronautii Mihai ILIE si Mugurel-Conta IONESCU au ajuns cu balonul la 9500 m. Din analiza zborului, a datelor meteorologice si a inregistrarilor din timpul zborului, cei doi au apreciat ca se putea urca cel putin pana la 11000 m, depasind cu 1000 m bariera “psihologica” a celor 10000 m, tinta zborurilor anterioare, finalizate din diverse motive tehnice la 7000, 8200, 9500 m. Recordul national inregistrat a adus in actualitate si proiectul stabilirii unui record mondial romanesc, lansarea cu parapanta din balon, noile performante dand sperante la depasirea recordului de 10100 m, stabilit de austriacul Mike Kung.

La zborul din 25 martie 2006, pilotul parapantist Marius DUTA s-a lansat de la 10761 m.

Mihai ILIE, Mugurel IONESCU si Marius DUTA, instructor parapantist la ECO-S Paragliding din Brasov, au avut un schimb de experienta cu parapantistul Mike Kung, acesta cedand din experienta lansarilor cu parapanta din balon. Astfel, sub directa indrumare a acestuia, Marius DUTA executa o prima lansare din balon de la 1700m in data de 1 mai 2005 – record national. Urmeaza o lansare din elicopter de la 1400 m in 27 iunie 2005.

In cadrul actiunilor dedicate Centenarului Traian VUIA se planifica si zborul de record mondial. Prima tabara de asteptare este organizata in preajma zilei de 18 martie 2006, dar conditiile meteorologice nu au fost favorabile in zona Aerodromului de la Sanpetru – Brasov.

Se apeleaza din nou la Dorinel VISOIU, de la ROMATSA, pentru o noua analiza a conditiilor favorabile zborului de record. Acesta apreciaza ca o fereastra favorabila ascensiunii ar putea fi in data de 25 martie 2006. Analiza s-a dovedit corecta si in data de 25 martie s-a decis lansarea. In zilele de 23 – 24 martie, total nefavorabile zborului, au fost reverificate echipamentele, in special cele ale parapantistului: instalatia de oxigen proprie, instalatia de oxigen suplimentara din nacela, echipamentul de protectie (hainele), plierea speciala a parapantei, accesoriile pentru incalzire, aparatura de inregistrare si navigatie.

Pregatirea nacelei a durat doua zile, Mugurel IONESCU, Dan ARDELEAN, Dan CHIRIAC si Mihai ILIE, inghesuind buteliile cu propan, echipamentele. S-a decis instalarea a 3 butelii in nacela si 2 in afara nacelei, renuntandu-se la o butelie, masa totala a balonului fiind mult mai mare decat la zborul anterior, aceasta din cauza parapantistului si a echipamentelor suplimentare pentru acesta. Instalatia de oxigen cuprindea 3 butelii in nacela si una la parapantist, cu o retea de furtune, proiectata special pentru parapantist. Pana la altitudinea de lansare acesta consumand oxigenul instalat in nacela.

Parapanta, special pliata urma sa fie ancorata, intr-un sac special, sub nacela, iar parapantistul, Marius DUTA,… suspendat si el sub nacela,… din doua motive: lipsa de loc in nacela si o metoda de lansare mai sigura si mai usoara.

25 martie 2006, de dimineata, vantul calm, cer senin, variatiile temperaturilor, a directiei si vitezei vantului in altitudine favorabile, echipamentele in stare de functionare.

Pe terenul de zbor, ca niciodata, aglomeratie de reporteri: Realitatea TV, TVR1, Prima TV, Antena 1, RT Transilvania, MIX-FM, Radio Bucuresti 98,3,… ziaristi,… anuntarea tentativei de record mondial prezentand o atractie sporita.

In timp ce echipa de sol, condusa de Dan CHIRIAC si Dan ARDELEAN (Pelicanul), pregateau balonul, acelasi YR-9002, pentru gonflare, reporterii au luat interviuri, incercand sa afle cat mai multe date despre cei trei temerari si despre zbor. A fost prezent si Directorul Aeroclubului Romaniei, Constantin VOICU, care a supravegheat in direct pregatirile si toata desfasurarea zborului, pana la recuperare.

S-a dat o atentie sporita actiunii de oxigenare a aeronautilor si a pilotului parapantist, acestia inhaland timp de cca 30 minute oxigen pur. Asistati de numerosi colegi de zbor, acestia au fost imbracati, echipati si condusi la nacela, la scurt timp dupa oxigenare. Balonul cu benerele “BORSEC” si AEROCLUBUL ROMANIEI, acrosate pe anvelopa, era gonflat, cu arzatoarele pe buteliile de sol. Mihai ILIE si Mugurel IONESCU se echipeaza in nacela si dau comanda pentru trecerea pe buteliile din nacela.

Spatiul aerian din zona a fost eliberat de cursele aeriene, acestea fiind deviate la distanta de siguranta.

Marius DUTA este acrosat de nacela, balonul fiind mentinut la mica inaltime. Dupa o ultima verificare a instalatiilor se ia hotararea pentru decolare.

Un elicopter Equreil si un avion Wilga decoaleza in avans, pentru a prinde cadre video si foto din zbor,… acestea urmau sa participe si la operatiunile de recuperare.

25 martie la ora 10.00, balonul cu aer cald YR-9002 decoleaza de la aerodromul din Sanpetru,…

Balonul a luat inaltime si s-a deplasat in directia Sud. Fiind in avionul Wilga, la cca 1000 m, am urmarit decolarea din aer si ascensiunea pana la cca 2000 m, executand mai multe fotografii. Viteza ascensionala a balonului era superioara avionului. Am aterizat urgent, pregatind plecarea echipelor de recuperare. Am urmarit balonul cu privirea si am apreciat deplasarea acestuia in directia localitatii Sacele, asa cum s-a prognozat prin utilizarea unui soft realizat de Dan ARDELEAN.

Am putut urmari vizual ascensiunea aproape tot timpul, iar conversatiile radio erau urmarite, de data aceasta, la o instalatie radio portabila. In balon erau doua statii radio, Mihai ILIE fiind permanent in legatura cu Marius DUTA, iar Mugurel IONESCU cu organele de trafic aerian. Astfel am aflat ca balonul a ajuns la 6000, 7500, 9000 si 11000 m. De la sol, prin teleobiectivul aparatului foto, am putut urmari fenomenul condensului din jurul balonului,… cei neavizati s-au alarmat, apreciind “fum in jurul balonului”.

Fenomenul a fost prezent si la zborul anterior, acesta fiind relatat de colegii zburatori. Ca si la avioanele cu reactie, care evolueaza la aceasta altitudine, fenomenul “urmei de condens” este sau nu posibil, in functie de temperatura si umiditatea atmosferei.

La statia radio erau receptionate mesaje si de la avioanele deviate din zona de ascensiune a balonului,… cel mai ineresant fiind: “multumim pentru spectacol”, transmis in engleza,… regret ca nu am retinut indicativul cursei aeriene.

Dupa ora 11 se anunta lansarea parapantistului,… urmeaza o pauza de cca 15 – 20 minute, timpul de coborare a parapantistului si a balonului. Dupa atingerea altitudinii de 11063 m, flacara de veghe si arzatoarele s-au stins, iar reaprinderea lor a fost posibila numai la cca 6000 m, balonul coborand cu viteza destul de mare in aerul rarefiat de la altitudinea respectiva, peste 15 m/s. Contactul vizual nu a mai fost posibil, tot in aceasta etapa a zborului.

La sol, pe sosea, la sud de Sacele, agitatie mare, masini de la salvare, politie si pompieri. Acestia au fost alertati de localnici de caderea in flacari a unui balon,… a unui om,… Pentru cateva minute, cei din echipele de recuperare, ne-am “inmuiat”,… dar fara panica am cules informatii de la institutiile alertate si de la echipajul balonului,… Dupa minute, care au parut ore, am restabilit legatura radio si apoi si cea vizuala cu balonul, care zbura linistit la cca 700 m la sud de Sacele. L-am receptionat si pe Marius, care a comunicat ca este bine, dar a aterizat pe un stejar. Comandantul Ioan VANCEA, care zbura cu Wilga in zona estimata, a reperat parapanta si a transmis prin radio pozitia acesteia.

In final aflam si de aterizarea balonului, efectuata pe o culme inzapezita in zona Sacele, la sud de Valea Garcinului,… ne-au fost transmise coordonatele punctului si ca acesta nu este accesibil echipelor de recuperare terestre.

Marius Duta a reusit sa coboare din stejar, singur, fiind recuperat de echipa sa si de reporteri pe un drum forestier. A fost dus de urgenta la un centru medical pentru investigatii, constatandu-se ca este “apt de zbor” in continuare.

La echipajul balonului s-a ajuns cu elicopterul Equreil pilotat de Constantin APAVALOAIE, reperat dupa coordonatele GPS. Initial echipajul a refuzat sa paraseasca balonul si au decis sa ramana pe varful muntelui. Pentru recuperare ar fi fost necesar montarea macaralei si a plasei pentru incarcaturi exterioare.

Spre seara echipa de parapantisti formata din: Iulian Adrian PUCHIU – student aerospatiale si Robert GYORGY – student informatica, a efectuat schimbul cu echipajul balonului, acestia inoptand langa balon. Ne-am dus a doua zi, cu elicopterul, si am recuperat balonul, echipamentele si oamenii,… care au declarat ca au petrecut o frumoasa noapte, in zapada, pe varful muntelui. Elicopterul a facut mai multe ture, transportand oameni si echipamentul,… in final totul s-a incheiat cu bine.

25 martie 2006 se anunta realizare a doua recorduri romanesti, unul mondial, de lansare cu parapanta din balon de la altitudinea de 10761 m si unul national, de altitudine pentru baloane 11063 m. Datele urmeaza a fi ajustate cu factorii de corectie, functie de presiuni si temperaturi si apoi omologate de Federatia Aeronautica Romana si respectiv de Federatia Aeronautica Internationala.

Zborul de record a fost sustinut de toti cei prezentati in articolul cu recordul anterior: Eugen IACOB, care a pus la dispozitie balonul YR-9002, clasa AX-9 de 4000 mc, apoi Constantin BENTE, Gabriel NICA, Marin OPRISIU, Ioan DELIANIS, Dorinel VISOIU, Colectivul A.C.C. – Bucuresti, Vlad LEU, Mihai MOTOASCA, Edinson BADUNA, Mihai MANESCU, George COTET, Marian DOBRE, Dan ARDELEAN, Dan CHIRIAC, Florin CALIN, Ioan VANCEA, Florin BRANZEA, Ioan IEREMIA, Nicoleta NEAGOE, Constantin VOICU, Niculina PANAIT si multi altii.

 

Record 9500m inaltime cu balonul

RECORD NATIONAL DE INALTIME LA ZBOR CU BALONUL CU AER CALD – 9500 m

14 decembrie 2005

Articol publicat de Mihai Andrei

14 decembrie 2005, orele 10.22, balonul cu aer cald YR-9002 decoleaza de la aerodromul din Sanpetru,…

14 decembrie 2005, orele 12.22, Mihai ILIE si Mugurel IONESCU anunta noul record de inaltima cu balonul, 9500 m,…

Au trecut deja cativa de la stabilirea recordului anterior, doi ani de munca, pregatiri, calcule si multa cheltuiala, cheltuiala pentru aparatura care nu este necesara in zborurile normale.
Suita centenarelor aeronautice din ultimii ani a fost actualizata anul acesta de «Centenarul FAI», iar la anul viitor de « Centenarul Aviatiei Romanesti ».
Ca si in anii trecuti, tentativele de record de balon au fost dedicate unor evenimente aeronautice importante.
Acestor doua evenimente aeronautice a fost dedicat zborul de record efectuat de aeronautii Mihai ILIE si Mugurel IONESCU in data de 14 decembrie 2005 la Brasov, record national de inaltime cu balonul cu aer cald. YR-9002, clasa AX-9, 4000 mc, a ajuns la 9500 m, aceasta fiind noua bariera ce va trebui depasita, aceasta pentru ca recordurile sunt realizate “pentru a fi depasite”.
Zborul planificat initial in noiembrie – decembrie 2004 nu a fost executat, problemele tehnice nefiind rezolvate in timp util,… s-a decis noiembrie – decembrie 2005.
Si in acest an, zborul a fost amanat de mai multe ori, din cauza conditiilor meteo. Ca o ultima speranta, a mai fost pregatit pentru data de 13 decembrie, data la care cerul a fost din nou acoperit de nori,… Prognoza pentru 14 decembrie anunta cer mai mult noros in toata tara, dar ne-am hotarat sa asteptam, poate « au gresit cei de la meteo »,… si am avut noroc !

ZBORUL A FOST INCUNUNAT DE SUCCES, echipajul STABILIND UN NOU RECORD NATIONAL DE INALTIME: 9500 m.

DESFASURAREA ZBORULUI
Pregatirea nacelei, care nu a fost o treaba usoara, a luat doua zile, in “cosul de nuiele” al balonului, Mugurel IONESCU, Dan ARDELEAN si Mihai ILIE, inghesuind, fixand, montand si demontand: 6 butelii cu propan pur (cca 250 litri), 3 butelii cu oxigen pentru instalatiile de respitat, oxigenul si acetilena aparatului cu flacara oxiacetilenica (special pentru flacara de veghe), barografele, altimetrul, variometrul, GPS-ul, transponderul, antenele,… S-a apreciat o masa inaintea decolarii de cca 600kgf, inclusiv anvelopa balonului, care este mult mai usoara decat cele de la zborurile anterioare,… dar si mai mica. Totul a fost verificat si pus la locul potrivit astfel incat sa mai ramana loc in nacela si pentru echipaj. Anul acesta doua dintre butelii au fost ancorate in afara nacelei, care fiind mai mica nu a mai permis aranjamentul interior din anii trecuti. Nu au fost uitate nici parasutele.
Vantul calm, cerul senin, ceva cirrusi, dar acestia sunt foarte sus,… pana la ei trebuia «urcat». Nacela, aranjata pe teren, a fost completata cu arzatoarele, cablurile de ancorare,…. iar Dan CHIRIAC, ajutat de echipa de sol, a inceput gonflarea la rece, apoi au intrat in functiune arzatoarele. Intre timp au venit echipele de la posturile TV, “Antena 1” , TVR1, Prima TV, RTTransilvania, care au luat cateva cadre si scurte interviuri.
Personalul aeroclubului urmarea si el desfasurarea actiunii, ajutand la pregatirea lansarii, echipa de sol fiind mult mai mica decat in anii trecuti. Dan CHIRIAC, Dan ARDELEAN (Pelicanul) si subsemnatul,… am reusit sa metinem balonul in pozitie de decolare, eu facand mai mult fotografii,… ne-au ajutat mult pilotii de parapanta din echipa lui George COTET, oamenii de la aerodrom. Cu cca jumatate de ora inaintea estimei de decolare, Mihai ILIE si Mugurel IONESCU au procedat la « oxigenare », inhaland oxigen din butelii de oxigen ce aveau sa ramanala sol. La momentul potrivit, cand balonul era gata de decolare, s-au suit in nacela, au verificat oxigenul, au activat instalatiile de navigatie si au dat comanda de eliberare a balonului.
Balonul a luat extrem de repede inaltime si “s-a facut mic” in directia Est, destul de repede fiind « camuflat » pe fundalul cu nori cirrus.
Am urmarit balonul, cu privirea si am incercat sa apreciez pozitia si inaltimea cu mijloace « marinarest ». Am stabilit directia cu busola, unghiul fata de orizont, pe verticala, “la ochi” si am comunicat ca se afla la verticala Ozun la cca 8500 m.
Au aparut deja primele « probleme », traficanta si comandantul de la Sanpetru au fost contactati de ACC cu solicitarea incheierii zborului,… transponderul balonului nu era vizibil pe radarul celor de la « navigatie », iar convorbirile radio ale balonului cu solul au fost temporar intrerupte.
Temperaturile extrem de joase, apreciate sub -55 grade Celsius, au « omorat » acumulatorii, chiar daca acestia au fost izolati termic,… nu a fost suficient.
Am apreciat ca balonul va ateriza in apropiere de Intorsura Buzaului si am hatarat sa ne apropiem cu echipele de recuperare de zona respectiva, chiar daca nu aveam informatii de la balon.
Nu am gresit prea mult, spre Intorsura am reusit primele contacte cu telefonul mobil, cand inca balonul era in aer, dar am fost deviati spre Covasna. Variatia vantului pe inaltime a deviat balonul, care aterizase intr-un teren excellent. L-am gasit inca gonflat , ne asteptau pe un teren unde am ajuns cu masinile.
Aterizarea s-a facut pe vant calm,… si totul a decurs “normal”, “ca la carte”. Echipajul “era intreg”, la fel si echipamentele.

ASCENSIUNEA
La bordul balonului Mihai ILIE era responsabil cu “naviagatia”, iar Mugurel IONESCU cu echipamentele, schimbarea mufelor la buteliile cu propan, convorbirile radio. Ascensiunea a fost puternica, media fiind de cca 5-7 m/s, inaltimea maxima fiind atinsa in zona Ozun, asa cum am estimat de la sol. Totul a decurs perfect, mai putin o serie de disfunctii la echipamentele radio si transponder. Instalatiile de oxigen au functionat excelent, ascansiunea fiind intrerupta la 9500 m la indicatiile ACC-ului, prin franturile convorbirilor radio. Frigul cumplit, – 55 grade Celsius,… a inghetat acumulatorii, ecranele cu cristale lichide, chiar daca acestea erau protejate sub hainele aeronautilor. Este luata decizia de coborare, care a fost destul de rapida, a fost prelungita in apropierea solului pentru alegerea unui teren cat mai bun pentru aterizare.
A fost primul zbor la care decizia de aterizare nu a fost luata la bordul balonului, ci a fost stabilita de la sol de alte considerente decat cele dependente de echipaj, functionarea arzatoarelor,… aeronautii au apreciat ca ar fi putut urca usor pana la 11000 m.
Au fost semnalate turbulente atmosferice, dar cerul a fost mai senin decat prevedea buletinul meteo,… recordul national a fost depasit. Flacara de veghe a functionat bine, inclusiv cea suplimentara, oxi-acetilenica, arzatoarele si-au facut datoria, … doar instalatiiile radio si transponder nu au functionat normal la peste 8000 m,… problema urmeaza a fi restudiata la urmatorul zbor, probabil in 2006. Spre deosebire de zborurile anterioare, nu au mai fost “peripetii”, zborul a fost foarte sigur si mai performant. Au fost consumate aproape 3 butelii de propan pur de 99,5%, mult mai putin decat la zborurile anterioare. Aerul din balon nu a depasit 70 grade Celsius, frigul din exteriorul balonului asigurand diferenta de temperatura unei ascensiuni rapide. Oxigen a mai ramas, mastile de oxigen si plamanii acestora functionand excelent. Oxigen si acetilena, in butelii mult mai mici si mai usoare decat la zborurile anterioare, a ramas de asemeni, consumul inslatiei oxiacetilenice fiind destul de redus. Zborul a durat cca 2 ore.

SUSTINATORII
Zborul de record, pregatit de doi ani de zile de Mihai ILIE si Mugurel IONESCU, nu ar fi fost posibil fara sprijinul a umerosi oameni si institutii. Astfel echipajul si echipa de sol multumesc celor care i-au ajutat si sprijinit:

Eugen IACOB de la Firma Media Service Plus, care a pus la dispozitie balonul YR-9002, clasa AX-9 de 4000 mc si o parte din echipamente.
Constantin BENTE a asigurat butelii cu propan, remorca si masina pentru transport si recuperare.
Gabriel NICA de la SC SAM srl – Bucuresti (Societatea de Aparatura Medicala), inginer de avitie, campion national la aeromodelism, care a oferit sprijin tehnic pentru modernizari echipamente, modificari aparatura, agregate,… in special adaptarile la instalatiile de oxigen, care repetam, au functionat excelent.
Marin OPRISIU, director general Adjunct la INCAS, care a pus la dispozitie nacela balonului.
Ioan DELIANIS de la ROMATSA, care a sustinut protocoalele de executarea celor patru zboruri de record, un om deschis pentru performanta aeronautica, … are deviza : “Toti trebuie sa zboare”.
Dorinel VISOIU de la ROMATSA, care a asigurat consultanta meteo de specialitate, fiind alaturi de Aeroclubul Romaniei de peste 30 de ani la concursuri, recorduri. Interpretarea datelor inaintea lansarii a fost cat se poate de corecta, anuntand ca temperatura la inaltime este extrem de scazuta, si ca acest lucru va asigura o ascensiune mai usoara. Reversul a fost ca au inghetat acumulatorii si aparatura electronica,… Buteliile au functionat corect, fiind presurizate.
Colectivul de serviciu de la Aerial Control Center – Bucuresti (ACC), care a asigurat supravegherea si coordonarea desfasurarii in conditii de siguranta a zborului de record, cu traversarea cailor aeriene din zona.
Vlad LEU de la AACR – Directia Navigatie Aeriana.
Mihai MOTOASCA de la SC TelSoft, care a asigurat o serie de echipamente de navigatie si interfata acestora cu tehnica de calcul la sol, descarcarea datelor de zbor, prelucrarea informatica a acestora si a proiectat si executat un aprinzator «macro piezo».
Edinson BADUNA, care a facut adaptarile echipamentelor radio pe castile de zbor si nacela balon.
Mihai MANESCU, parasutist, care a pus la dispozitie buteliile de oxigen si acetilena pentru instalatia speciala a flacarii de veghe.
George COTET, care a venit cu parapantistii brasoveni la actiunile de pregatire la sol.
Marian DOBRE de la FECNE – Tender Gr., care de asemeni a asigurat o serie de echipamente de specialitate.
Dan ARDELEAN, Florin CALIN, Ioan VANCEA, Florin BRANZEA, Ioan IEREMIA, care au completat echipele de sol si recuperare.
Nicoleta NEAGOE si Aurelia PARVU care pe timpul cantonamentului, improvizat si extrem de « subtire financiar », au facut minuni la bucataria aeroclubului, iar in rest au participat la pregatirile de la sol.

Sa nu uitam :
AEROCLUBULUI ROMANIEI, care a asigurat interfata cu ACC-ul si celelalte organisme de control a navigatiei aeriene, supervizand actiunea celor doi sportivi legitimati. Au fost alaturi de temerarii aeronauti doamna Rodica CORNEANU si Niculina PANAIT, directorul aeroclubului Constantin VOICU, care este si presedintele FAR.
FEDERATIA AERONAUTICA ROMANA, care a asigurat cadrul legal pentru tentativa de record, echipa de arbitri FAR (FAI),…

PLANURI PENTRU VIITOR
Acum deja se fac noi “calcule”,… ce trebuie pastrat,… ce a fost bun,… ce trebuie regandit,… cum poate fi protejat si mentinut in functiune echipamentul de navigatie,… Recordul actual a depasit pe cel anterior, dar tinta propusa, 10000 m, nu a fost depasita!

Recordul omologat va fi trecut in lista performantelor nationale, tinta este insa “mai sus”, spre un record mondial, va trebui depasita limita 16000 m,… e greu fara fonduri financiare serioase si cercetare stiintifica mai profunda.
Echipa actuala va face ce-i va sta in putinta cu mijloacele financiare proprii de care dispune, reduse, … Pentru o performanta mondiala trebuie insa mult mai mult,… deja se pun probleme de performanta tehnologica si de cercetare in mai multe domenii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: